Voedingsmiddelen

De Nederlandse voedingsmiddelenbranche bestaat uit retailers die voedsel gerelateerde producten of diensten verkopen. Dit kan zowel een restaurant als een klein speciaalzaak zijn zoals een slager of een bakker. Ook al groeit de omzet in deze sector, merken wij toch bij veel bedrijven dat de maandelijkse omzet daalt door sterk verlaagde prijzen bij grote concurrerende bedrijven.

Maar hoe red je het dan als kleine tot middelgrote ondernemer die niet opgewassen is tegen de verlaagde prijzen van de grote voedselketens? Het antwoord ligt niet in het meedoen met deze prijsvechters, maar door op slimme wijze kwaliteit te presenteren door de basisprincipes van marketing toe te passen.

Maar hoe doe je dat dan? Veelal merken wij bij bedrijven in deze sector dat het origineel bedachte concept heel veel potentie heeft, maar dat er veel werk aan de winkel is in de uitvoering. Veel ondernemers hebben moeite om de juiste prijs/kwaliteit verhouding te vinden, de juiste aanvullende producten aan te bieden, en het allerbelangrijkste, het eigen unieke verhaal te ontwikkelen waarop je verschilt van de concurrentie.

Het kan zijn dat jij heel goed bent in het koken van allerlei heerlijke gerechten, maar hoe weet jij zo zeker dat wat er op het menu staat aansluit bij wat jouw klanten willen eten? Weet jij hoe je marketingcampagnes moet opstellen zodat mensen speciaal bij jou komen eten? Weet jij hoe je goed met je productmarges kan spelen om maximale winst te behalen? En bovendien,

Heb jij een bewezen proces om te bepalen welke producten het goed doen en welke niet?

Wij hebben voor jullie de drie belangrijkste uitdagingen binnen de voedingsmiddelen sector gevonden en wij bij Warden’s Consultancy kunnen je helpen met een passende oplossing te vinden.

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend?

Dit is de kernvraag die elk ondernemer zichzelf moet stellen. Wat maakt mijn bedrijf uniek? Waarom zouden klanten bij mij kopen en niet bij mijn concurrent? Het antwoord op deze vraag is jouw unieke verhaal.

Denk daarbij aan het restaurant waar je vaak zelf eens komt eten. Waarom blijf je daar telkens terugkomen? Wat maakt het eten zo lekker of de sfeer zo gezellig? Dat heeft te maken met hoe het restaurant zichzelf en het eten presenteert. Als jouw restaurant bekend staat om zijn kwaliteit, kun je dat dan terugvinden in het decor van het restaurant, de keuken, de service en het eten? Het moet overduidelijk te zien zijn zonder dat je het verhaal hoeft te vertellen.

Als voorbeeld genomen is dit goed te zien bij van der Valk restaurants in de uitstraling, de menukaart, de presentatie van het eten en de klantgerichtheid. Vaak hebben ondernemers een goed idee over hoe ze willen overkomen, maar komt het in de praktijk niet altijd tot zijn recht.

Wij gaan jou helpen om de kernwaarden van jouw bedrijf te vertalen in al de hierboven genoemde elementen. Daarbij gaan wij zelfs een stapje verder door de klanten een onvergetelijke ervaring te bieden. Dit vertaald zich automatisch in een hogere maandelijkse omzet.

Een goed gecombineerd productaanbod en gezonde winstmarges

De tweede grootste uitdaging waar veel ondernemers tegen aan lopen is het kiezen van de juiste producten om zowel het maximale te halen uit de klantbeleving als de winstmarges van de producten. Neem een lokaal restaurant dat gespecialiseerd is in het maken en verkopen van heerlijke hamburgers.

De winst komt niet alleen van de hamburgers die verkocht worden, maar van de frietjes, de salades, de frisdrank en het verkopen van gebundelde producten zoals menu’s die klanten tegelijkertijd met de hamburger besteld. Hierbij combineer je dus je belangrijkste product met aanvullende opties die uiteindelijk ook de hoogste marges hebben.

Wij gaan jou helpen met het vinden van de juiste productcombinaties die passen bij jouw bedrijfsconcept en tevens ook een goede winstmarge hanteren. Wij weten precies hoe we dat moeten aanpakken en waar we op moeten letten zodat jouw klanten graag terugkomen.

Een goede en consistente klantbeleving creëren

De derde grootste uitdaging binnen de voedingsmiddelenbranche is het creëren van de beste klantbeleving. Vaak zien we tegenwoordig dat als mensen tevreden of ontevreden over iets zijn, dat ze een review op social media achterlaten. Als jouw bedrijf te veel negatieve reviews krijgt, dan merk je ook dat er steeds minder klanten komen eten.  Het is dus uitermate belangrijk dat je zorgt dat klanten tevreden zijn en dat ook gaan delen via het internet.

Hierbij moet kwaliteit en presentatie, van reservering tot nagerecht, door de hele klantervaring consistent zijn.

Maar hoe creëer je dat?

Wij bij Warden’s Consultancy weten hoe je bewezen processen kunt gebruiken om voor een maximale klantbeleving te zorgen. Wij weten snel tot de kern te komen van wat de klanten willen, en hoe jij als ondernemer daar op in kunt spelen.

Nu is het tijd om jouw verhaal te vertellen. Vul hiernaast je gegevens in en laat ons weten wat jouw uitdagingen zijn. Maak een belafspraak met ons zodat wij kunnen helpen met het toepassen van bovenstaande criteria binnen het bedrijf.

Onze Werkwijze

Wij van Warden’s Consultancy gaan voor jouw onderneming aan de slag om veel voorkomende knelpunten in marketing en processen aan te pakken en op te lossen. Wij hebben om die reden ook een bewezen proces ingericht om jou als ondernemer te helpen.

Belafspraak

Belafspraak

De eerste stap is de belafspraak. Wij luisteren en vragen goed naar jouw wensen en doelen. Wij denken mee en bekijken of wij je onderneming kunnen helpen. Daarna, plannen we een persoonlijke afspraak in.

Persoonlijke Afspraak

Persoonlijke Afspraak

Na het maken van een afspraak komen wij langs om de onderneming te analyseren. Wij proberen vanuit alle invalshoeken te bekijken wat de oorzaak is van de knelpunt(en) en hoe wij dat op kunnen lossen.

Onderzoek

Onderzoek

Na de persoonlijke afspraak gaan wij op onderzoek uit om te bepalen wat de meest passende marketing- en processtrategie is en adviseren wij over de beste keuzes voor verbetering.

Implementatie

Implementatie

Wij hebben een bewezen werkwijze waarbij wij de gemaakte keuzes binnen een korte periode kunnen implementeren in jouw bedrijf. Daarbij werken wij iedere dag om te zorgen dat je al snel resultaten kunt zien!

Bijsturing

Bijsturing

De implementatie is niet zomaar ‘klaar’. Wij lopen pas weg als we weten dat alle geïmplementeerde ideeën ook resultaten hebben geboekt. Hierbij kun je erop vertrouwen dat wij er alles aan doen om jouw bedrijf te helpen.

Neem contact op!