Waarom zou je een online webshop beginnen?

Waarom zou ik als ondernemer een online webshop beginnen?

Dat is de vraag die wij vaker horen van ondernemers. Ze blijven liever bij hun rol als winkelier omdat ze dat online wereldje maar eng vinden.

Maar zij zien niet de mogelijkheden die een online webshop met zich mee kan brengen.

Neem nu een veel voorkomend voorbeeld.

Je hebt een winkel geopend in de stad. De ene week verkoop je veel, de andere week loopt het minder goed. Als ondernemer in de detailhandel weet jij als geen ander hoe dit voelt en hoe vaak dit voorkomt. Het lijkt daarmee onmogelijk om elke maand een ‘vast inkomen’ te verdienen.

Dat hoeft dus niet langer. Met een online webshop kun jij het zo inrichten dat je maandelijks een groot publiek bereikt en overtuigd om bij jouw de nieuwste producten te bestellen.

Wist jij al dat 71% van de 17 miljoen Nederlanders regelmatig winkelt via het internet? Je hoeft er dus maar 1% maandelijks van te pakken om al 170 duizend mensen te verleiden om aankopen te doen in jouw online winkel.

In dit blogartikel beschrijven wij hoe een webshop werkt en waarom het zo’n krachtig middel is om een gezonde maandelijkse omzet te genereren?

Hoe werkt een online webshop?

De digitale reis van bezoeker naar verbinding in een online webshop

  1. Bereik een groot aantal bezoekers.
  2. Maak producten interessant genoeg zodat bezoekers het in hun winkelwagentje zetten.
  3. Maak het aantrekkelijk genoeg zodat klanten product(en) bestellen.
  4. Verbind je klanten met jouw bedrijf zodat ze terugkomen.

Klinkt makkelijk toch?

Maar hoe doe je dat dan als ondernemer?

Wij laten je precies zien welke drie stappen je moet ondernemen om dit doel te bereiken.

Stap 1:  Het bereiken van de juiste bezoekers

Wat is het doelgroep van jouw bedrijf en waar zijn zij actief? In een winkel in een stad kom je allerlei doelgroepen tegen, maar bereik je wel de juiste doelgroep? Het is dus moeilijk om te bepalen wie je bereikt in de winkel. Maar online gaat dat veel makkelijker. Tegenwoordig is iedereen actief op het internet of social media zoals Facebook. Je kunt jouw berichten en aanbiedingen zo specifiek mogelijk maken, dat het aan de juiste doelgroepen worden getoond, op de juiste kanalen.

Als je deze groep dus  op een goede manier weet aan te spreken, op het juiste moment, met een onweerstaanbare aanbieding, zorg je ervoor dat deze online shoppers eerder bij jouw onderneming hun aankopen doen. Daarnaast zullen ze jou dan ook eerder herkennen wanneer ze in het weekend in jouw lokale stad gaan winkelen. Waarbij je dus een win-win situatie krijgt!

Stap 2: Het winkelwagentje en de bestelling

Nu word het redelijk technisch, maar je kunt groepen maken van mensen op basis van waar zij in het koopproces belanden. Om een duidelijk voorbeeld te geven. Als mensen geïnteresseerd zijn in bepaalde producten in een webshop, dan zetten zij die eerst in een winkelwagen. Als iemand de producten nog niet gekocht heeft, maar niet meer actief is op de website, heb je de mogelijkheid om via online advertenties deze groep direct aan te spreken. Hierdoor kun je ze verleiden om terug te komen en hun bestellingen te voltooien door bijvoorbeeld korting of een gratis verzending aan te bieden. Dit haalt een groot percentage online shoppers toch over de streep, waardoor jij verzekerd bent van een gezonde omzet.

Stap 3: Het verbinden van bestaande klanten na een bestelling

Dit is uiteindelijk waar het om gaat. Het terug laten komen van bestaande klanten. Als een persoon eerder bij je een bestelling heeft geplaatst (en hier tevreden over is), dan is de kans veel groter dat diegene terugkomt om te winkelen. Het is dus van cruciaal belang om deze bestaande klanten vast te houden na een bestelling. Vooral omdat dit de klanten zijn die voor jouw als ondernemer het minst kosten, maar het meest opleveren.

Maar hoe hou je deze klanten vast?

Je kunt namelijk deze bestaande klanten bereiken via social media zoals Facebook. Hierdoor komen deze groep mensen vaker met je in contact en kun je ze op de hoogte houden van jouw producten. Via Facebook advertenties kun je zelfs bestaande klanten groeperen op eerdere aankopen in een webshop. Hierdoor kun je dus jouw aanbiedingen gericht sturen op de juiste doelgroep!

Wij zijn benieuwd naar jullie reacties. Laat ons weten op onze Facebook pagina wat jullie ervaringen zijn met een webshop.

Onze Werkwijze

Wij van Warden’s Consultancy gaan voor jouw onderneming aan de slag om veel voorkomende knelpunten in marketing en processen aan te pakken en op te lossen. Wij hebben om die reden ook een bewezen proces ingericht om jou als ondernemer te helpen.

Belafspraak

Belafspraak

De eerste stap is de belafspraak. Wij luisteren en vragen goed naar jouw wensen en doelen. Wij denken mee en bekijken of wij je onderneming kunnen helpen. Daarna, plannen we een persoonlijke afspraak in.

Persoonlijke Afspraak

Persoonlijke Afspraak

Na het maken van een afspraak komen wij langs om de onderneming te analyseren. Wij proberen vanuit alle invalshoeken te bekijken wat de oorzaak is van de knelpunt(en) en hoe wij dat op kunnen lossen.

Onderzoek

Onderzoek

Na de persoonlijke afspraak gaan wij op onderzoek uit om te bepalen wat de meest passende marketing- en processtrategie is en adviseren wij over de beste keuzes voor verbetering.

Implementatie

Implementatie

Wij hebben een bewezen werkwijze waarbij wij de gemaakte keuzes binnen een korte periode kunnen implementeren in jouw bedrijf. Daarbij werken wij iedere dag om te zorgen dat je al snel resultaten kunt zien!

Bijsturing

Bijsturing

De implementatie is niet zomaar ‘klaar’. Wij lopen pas weg als we weten dat alle geïmplementeerde ideeën ook resultaten hebben geboekt. Hierbij kun je erop vertrouwen dat wij er alles aan doen om jouw bedrijf te helpen.

Neem contact op!